Od niedawna na liście anty ekologicznej znalazły się patyczki do uszu, opakowania jednorazowe oraz słomki. Wiele dowodów o ich szkodliwości dla środowiska przekazali nam ekolodzy oraz same zwierzęta pływające w morzach. Drastyczne zdjęcia zwierząt, które cierpią z powodu dużej ilości plastiku pływającego, są faktami i Unia Europejska postanowiła zadziałać. Uchwalono zakaz używania plastikowych jednorazówek od 2021 roku.
Są to przedmioty, bez których możemy się obejść w życiu codziennym lub zastąpić, innymi bardziej ekologicznymi. Z restauracji muszą też zniknąć słomki plastikowe, które mogą z powodzeniem zastąpić słomki papierowe, tylko czy restauratorzy będą umieli wprowadzić te zmiany?
Produkcja słomek papierowych i ich zalety
Aby słomka była wytrzymała, produkuje się ją z kilku warstw ekologicznego papieru o dużej gęstości. Warstwy połączone są klejem przeznaczonym do kontaktu z żywnością. O wytrzymałości słomki decyduje jakość papieru i kleju, więc w zależności od producenta mogą się różnić.
Słomki papierowe produkuje się z tworzywa odnawialnego, które szybko się rozkłada. Już po 3-6 miesiącach zachodzi proces rozkładu. Mimo że są wykonane z papieru, mają różnorodne wzory i kolory. Każda restauracja może dobrać odpowiedni wzór do swojego wystroju. Wyprodukowanie słomek jest o 20% droższe niż plastikowej, ale czym większe będzie zapotrzebowanie rynku, tym ceny produkcji będą spadać.
Czy trudno zastąpić w restauracji słomki plastikowe, papierowymi?
Jeszcze kilka lat temu mogło to być problemem, gdyż społeczeństwo nie miało takiej świadomości problemu, jak dziś. Ogromna ilość akcji uświadamiających spowodowała, że klienci sami szukają rozwiązań ekologicznych. Rezygnują z opakowań jednorazowych, reklamówek, jak również w restauracjach umieją się już upomnieć o ekologiczną słomkę, czy ekologiczne opakowanie na wynos.
Nie trzeba wkładać do szklanki z napojem od razu słomkę, klient powinien mieć wybór. Pojemnik zawierający słomki papierowe może stać przy barze. Dodatkowo można umieścić informację, iż słomki są ekologiczne, co na pewno wpłynie dobrze na postrzeganie lokalu. Wielkie koncerny już wprowadzają zmiany, dzięki czemu w mniejszych restauracjach już nikt nie będzie się temu dziwił. Ekologia jest w modzie i dbanie o nią tylko może zagwarantować większą liczbę klientów, gdyż firma wzbudzi zaufanie.
Niektórzy mogą pomyśleć, co to za afera o jedną słomkę, ale tylko lokale gastronomiczne wiedzą, ile ich zużywają teraz co miesiąc. Gdy ilość lokali w całej Polsce, pomnoży się przez średnią ilość słomek, które klienci zużywają, to już nie będzie afera o jedną słomkę. To już kilka tysięcy czy milionów, jak dodamy do tego jeszcze inne kraje europejskie.