Rejestracja znaku towarowego – o czym warto wiedzieć?

Rejestracja znaku towarowego – o czym warto wiedzieć?

W ostatnich latach zwiększyła się świadomość przedsiębiorców, jeśli chodzi o sprawy związane z ochroną praw autorskich. Jeszcze zanim Twoja firma stanie się rozpoznawalna, warto zadbać o to, aby zabezpieczyć jej oznaczenia np. logo. Rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym jest jednym z najlepszych sposobów na zabezpieczenie interesów swojej firmy. Zobacz, co warto o niej wiedzieć.

Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?

Oznaczenia firmowe mają dla przedsiębiorcy ogromną wartość, ponieważ są znakiem rozpoznawalnym firmy. Jeśli Twój znak stanie się nagle rozpoznawalny, a nie zostanie odpowiednio zabezpieczony, to możesz mieć problemy. Ochrona logo i ochrona marki to aspekty, o których należy pomyśleć jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Dzięki zarejestrowaniu znaku towarowego zyskasz wyłączne prawo używania go w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Polski.

Co daje prawo do używania znaku? Można go m.in. umieszczać na opakowaniach, a następnie wprowadzać do obrotu produkty, na których znajduje się znak. Właściciel znaku może pod nim oferować swoje usługi lub produkty. Oprócz tego, zarejestrowany znak, można używać na dokumentach związanych z wprowadzeniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług. Znakiem można promować i reklamować produkty oraz usługi.

Po rejestracji znaku jedyną osobą, która może się nim posługiwać, jest jego właściciel. Oznacza to, że każda osoba, która korzysta ze znaku, bez zgody właściciela narusza prawo ochrony i mogą wobec niej zostać skierowane roszczenia.

Rejestracja znaku towarowego – co warto wiedzieć?

Wniosek o rejestrację znaku może zostać złożony pisemnie lub elektronicznie. Należy wskazać, dla jakich towarów i usług znak będzie przeznaczony. Złożenie wniosku o rejestracje znaku towarowego warto zostawić w rękach profesjonalistów. Pomoc prawnika w tym aspekcie jest jak najbardziej wskazana. Dzięki temu możesz uniknąć błędów, które mogą utrudnić, a nawet uniemożliwić skorzystanie z przyznanych praw ochronnych do znaku.

Procedura rejestrowania znaku towarowego jest płatna i zgłaszający musi ponieść pewne koszty. Koszt takiej procedury jest uzależniony od sposobu złożenia wniosku (papierowy lub elektroniczny) oraz ilości klas towarowych w ramach klasyfikacji nicejskiej. Opłata za wniosek o zastrzeżenie znaku firmowego w ramach jednej klasy klasyfikacji nicejskiej wynosi 450 zł w przypadku wniosku papierowego i 400 zł w przypadku zgłoszenia elektronicznego. Oprócz tego osoba uprawniona do znaku jest zobowiązana do tego, aby wnieść opłatę w wysokości 400 zł za pierwszy dziesięcioletni okres ochronny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *