Dieta łagodząca objawy Hashimoto

Dieta łagodząca objawy Hashimoto

Objawy Hashimoto widoczne gołym okiem

Wysoki cholesterol, ogólne zmęczenie, sucha skóra, zaparcia – to niektóre z wielu objawów dotyczących Hashimoto, czyli dolegliwości atakującej tarczycę. Oczywiście leczy się ją farmakologicznie, ale duży wpływ ma też nasza dieta.

Składnikami, które wpłyną korzystnie na nasz organizm są:

Witamina D3 – zmniejsza ryzyko wystąpienia Hashimoto i innych schorzeń tarczycy. Źródłem witaminy D3 jest np. łosoś, tuńczyk, mleko czy jaja. Warto też odbywać codzienne spacery, ponieważ słońce wytwarza witaminę D3. Zalecana dzienna dawka to 400 IU. Taka dawkę zapewni nam np. 20 dag makreli i codzienne półgodzinne spacery.

Jod – utrzymuje stężenie TSH na właściwym poziomie (jego niedobór wywołuje wzrost stężenia hormonu i powiększenie tarczycy). Źródłem jodu są owoce morza, sól kuchenna, dorsz, mintaj, makrela, sardynki, tuńczyk, groch lub szpinak. Zalecana dzienna dawka to 150 mikrogramów, którą znajdziemy w 14 gramach dorsza czy 15 dag mintaja

Cynk – wspomaga produkcję hormonów tarczycy. Jego źródłem są owoce morza, wołowina, kurczak, soczewica, fasola biała i czerwona, kasza gryczana, pestki dyni, migdały, mleko bez laktozy czy kakao. Dzienne zapotrzebowanie na cynk to 10mg. Zapewni nam je 10dag kaszy gryczanej+ 10dag wołowiny+3,5dag pestek dyni.

Witamina B12 – zapobiega depresji i rozdrażnieniu. Bierze udział w przemianach tłuszczowych, białkowych i węglowodanowych. Osoby z chorobą Hashimoto mają niedobory tej witaminy, ponieważ ich organizm jej nie przyswaja i powinny stale uzupełniać te braki. Witaminę B12 znajdziemy w wołowinie, cielęcinie, mleku sojowym, tofu i orzeszkach ziemnych. Zalecana dzienna dawka to 2,4 mikrograma. Taką ilość zapewni nam, np.: 17dag wołowiny lub cielęciny

Selen – bierze udział w utrzymaniu na właściwym poziomie hormonów tarczycy T4 i T3, wykazuje działanie przeciwzapalne i wzmacnia odporność. Źródłem selenu są jajka, tuńczyk, sardynki, soja czy orzeszki ziemne. Zalecana dzienna dawna to 75-200 mikrogramów, którą znajdziemy w 2 jajkach z dodatkiem 10dag tuńczyka.

Dieta łagodząca objawy Hashimoto

Kiedy cierpisz na Hashimoto powinieneś ograniczyć:

Słodycze – szybko podnoszą poziom cukru we krwi, a w Hashimoto pojawia się insulinooporność i ryzyko cukrzycy

Produkty przetworzone (fast-food, instant) – sprzyjają stanom zapalnym

Pomidory, ziemniaki, paprykę i bakłażany – po ich zjedzeniu może dokuczać ci zgaga i uczucie ciężkości

Kalafior, jarmuż, gorczycę, brokuły, brukselkę – zawierają goitrogeny, czyli substancje wolotwórcze, które mogą hamować syntezę hormonów tarczycy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.